Tuesday, June 16, 2009

Catatan seorang penilai 2

Aku bz tahap gaban sekarang ni. Bukan apa secara tiba-tiba, dateline bertimpa2 (tak percaya tanya orang bukit). Ek eleh, semua orang bz gak kan..tapi serius kali ni jgn kata aku nak online time office hour (boss dah dok peringat we all semua, internet utk kegunaan keja bukan balas YM), nak update blog ni pun payah...even sampai ada la merajuk sebab aku dah lama tak melawat kawasan dan bertanya khabar...Kepada korang2 semua jangan la amik ati dgn aku ek....maaflah diri ini...sesungguhnya aku tak berdaya......
Ari ni aku nak bercerita tentang apa yg aku buat ari ni. Tugasan kali ni kat area2 Rawang, more specific kat Templer Park (nanti2 la aku masuk en3 pasal ni la ek). Macam biasa..to locate tanah mmg mencabar tahap gaban. Maklumlah, tanah2 ni mana ada post box macam alamat rumah kita kan...so kena berpandu kepada RSS (Revenue Survey Sheet aka Syit Piawai size A0) or HCS (Hoo Chin Soon map) or apa2 dokumen yg provided by client. Kalau tak der site plan dari copy of title lagi masak nak mencari. Apa2 hal pun sebelum search for that land..rajin2 la kan diri pegi land office, check kat Bahagian Tanah, cuba dapatkan pelan tapak etc...or pegi bahagian pendaftaran buat carian persendirian or carian rasmi or carian salinan sah (CTC). Tengok nasib la ada yg dapat on the spot, macam Selangor Registry of Title office in Shah Alam, CTC kena tunggu seminggu baru dapat. Itu pun kalau buku title tu tak der orang sorokkan bawah meja or berjalan ke meja ntah sapa2 ntah...mungkin amik masa sebulan...
Walaupun pencarian dibahagian pelan tidak berhasil setelah aku kena menapak 2 kali naik ke tingkat 2, gara2 salah naik tangga tapi aku masih bole cari other alternatif. Pegi ke bahagian pendaftaran dan buat la carian salinan sah. Depa akan bagi korang satu set title dengan site plan sekali siap chop pejabat tanah "Salinan diakui sah". Dari situ korang boleh terus pegi ke site terbabit...ronda2 la 3 4 kali pusing. Kalau jumpa...kalau tak jumpa pegi lagi ke pejabat tanah, kali ni jumpa SO (Settlement officer or orang kayu)...kalau SO tak ada ari tu..datang la hari lain sampai korang dapat jumpa dia....(Betapa aku rasa rugi bila melibatkan pakcik2 dan makcik yg ada tanah area2 daerah Gombak tapi duduk bangi or kajang, kena datang balik bila pegawai terlibat tak ada sebab kursus, kerja luar, etc....)
On de way balik dari Pekan Rawang setelah tagged semua existing petrol stations site within 5 km radius dari subject property, aku terperangkap dalam kesesakan lalulintas. Rupa-rupanya ada lori tanah sudah terbalik melintang jalan melanggar kereta proton satria yang terbakar dibahagian enjin berhadapan komanwel recreational park.

Ni le keja aku, ngambik gambar petrol stations site along Jalan Selayang-Rawang. Siap kira berapa island ada, services provided, etc.. Letih......


Proposed site kat area2 sini.
Alhamdulliah, aku jumpa gak site terbabit..itu pun secara kebetulan bila aku gunakan PR tak bertauliah aku bertanya dengan seorang pakcik kat Taman Rimba Templer..kut2 dia tau kat mana la Lot 1088 ni. Rupa2 rumah yg dia duduk tu le lot 1088. Peh! pakcik tu siap story moory lagi...kewujudan penempatan tersebut since zaman 50 an lagi termasuk masa komunis tengah mengganas...Alamak..patriotik lak pakcik ni...
Tapi keja aku tak siap lagi..aku tak pegi lagi planning department kat MPSelayang...another round to land office Gombak....sebab boss aku suruh balik...ada benda nak discuss....urgent...
Esok lak ada meeting kat PJ dan Shah Alam...Arrrggggghhhhh.....aku tension. Dateline site ni senin ni....tu tak masuk site yang lain.....i need a rest.......

3 comments:

nohas said...

Teman pun bz jugak ni, tahap pressure cooker ni..nak update blog pun guna elemen2 kerja..takpe, esok masih ada..menanti hari esok..etc..

fzy fuzzy said...

pressure cooker kecik ker besor...

nohas said...

pressure cooker yg sedang-sedang saja, hehe..