Tuesday, June 27, 2023

Sarapan Didalam Kebun Lagi - D'Pangkin, Nilai

Assalammualaikum,

Lately ni banyak pulak orang yang share places berkonsepkan menjamu selera di dalam kawasan ala-ala kebun, tepi sungai, kampung dan sebagainya.

Kalau sebelum ni teman pergi ke area2 Bangi lama, Sabtu baru ni lajak ke Pekan Nilai pulak. Jarak perjalanan dari Putrajaya lebih kurang 30 minit. Cuma hari tu lama sikit sebab ada lori terbalik sebelum susur Nilai, so biasa ler jem. Memandangkan ada orang cakap by 7.30 am dah ramai orang, so dalam 6.50 dah gerak. Sampai dalam 7.38 pagi gitew. Masuk2 dah nampak kereta bersusun di parking. Belakang kitaorang pun ada 3 4 kereta yang masuk. Ada ker meja...inshallah ada...

Kat sini kalau nak sarapan, anda boleh duduk dimeja dan ada yang duduk bersila atas pangkin. Kami sempat beramah mesra dengan tauke kedai. Muda belia lagi...baguss...difahamkan d'pangkin tu baru beroperasi 2 minggu. Tapi crowd...alhamdulillah...anak muda zaman sekarang. Mengunakan media sosial untuk mewar2kan kewujudan kedai mereka. Tapi environment atau vibe lawa tak guna yea dak...makanan semestinya kena sedap..takde la expect 5 or 6 star atau michelin star..cuma makanan tu kena berbaloi dengan apa yang dibayar...jauh kut orang datang.

So apa yang kami makan..





Punya la jauh datang, makan beehun goreng jer...well beehon tu sedap, ayam goreng tu sedap, lontong tu pun sedap...kuih2 pun sedap...



Walaupun baru 2 minggu beroperasi, nampak macam sistematik operasi. Order di kertas siap2..pilih mana yang nak makan..lepas tu beratur di kaunter untuk bayar sambil ambil kuih2 yang display kat kaunter tu. Lepas tu tunggu makanan sampai. Dah habis makan silalah mengundurkan diri..jangan berborak macam kat rumah sendiri. Bagi peluang kat orang lain nak makan. Benda tengah viral so kena ada give and take.


Belakang sana ada pokok buah2an, kandang itik/burung.


Masa ni pukul 8.10 minit. Orang dah start beratur tunggu giliran sebab ruang makan tengah penuh.


Penuh sokmo...





Kemana pulak lepas ni..belah2 utara KL maybe...atau belah2 timur...




4 comments:

Carneyz said...

Mesti makan sambil healing ni. Tempat nampak lawa dan tenang, jauh dari hiruk-pikuk kota.

NADIA vs BERON said...

Cantiknya tempat, dengan pakej makanan yang sedap pulak no wonder orang beratur.

fzy fuzzy said...

Carneyz : Batul...lepas makan pergi ke kawasan kebun tu..lagi best kalau ada buah manggis..

Nadia : Best kan kalau kat Kuale ada tempat macam ni..ker memang ada...

nohas said...

kat Kuale ada 2-3 cafe mcm ni, Restoran Telaga, kat Talang, Kat Bendang Panjang, cafe dlm kebun getah...

Ramainya pelanggan...kena beratur tu yg tak tahan..tapi makanan sedap berbaloi pergi..