Saturday, February 21, 2015

Demi sesuap nasi


malam...
ku tidur tak lena
teringatkan dirimu
terimbas kembali kenangan lalu
alangkah indah bersamamu
mengalir air mataku
menemani malam sepiku
ku rindu saat bersamamu
sukarnya ku 
untuk melupakan mu..


hehehehehehehe...jangan spekulate ek
takde la nak poyo sangat sampai berjujuran airmata
masuk hari ni dah 14 hari abg gebu  ke seberang
urusankan business opportunity 
jika segalanya berjalan lancar dan dgn izinNya..aku lak menyusul..
tinggal la malaya..huhuhuhu..

Saturday, January 10, 2015

Antara kanggaru dan tanah sang ratu


Salam semua,

Macam biasa, akhir tahun membawa sampai ke tahun baru cina, syarikat property consultant super duper busy sket. Sebelum sampai hujung tahun banyak syarikat yg nak value atau update asset mereka for financial year purpose. Begitu juga dengan syarikat yg financial year awal tahun.

So takde makna nak ala-ala holiday hujung tahun. Semua kena cancel off. Ni pun bersiaran dari office...hehehehehehe.

Ada la dapat perkhabaran, we might have a trip to tanah kanggaru dan tanah sang ratu. Rentetetan dari siri penembakan di Paris, nak ke negara2 seangkatan dengannya rasa agak skeptikal la juga. Ya..bukan semua...mmg ler klu ajal kat mana2 pun mati...tapi untuk berhadapan dengan manusia yg mengaku bertamadun, open minded, bla bla..bla... tp bila bab2 macam ni...islam juga yg diangkat sebagai terorist..apa la punya ngok...

Further, abah tak sihat so ada la excuse untuk tidak terbang ke mana2. Hehehehehe...atau dengan alasan yang kukuh...bagi la peluang kat junior staff.

Cuma satu ajer...tu pun kalau di izinkanNya.....last 2 years, setiap tahun collection increase more than 28% vs billing. klu boss punyer portion sbg ED dekat one mill....sooooo..........Ya allah ya tuhanku..bukakanlah pintu hati boss...kut2 nak bagi bonus..klu tak pun token pun jadi la.....aminnnnnnn...., tak pun sponsor tiket for two utk buat umrah ker....double aminnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.............

Wasalam

Friday, January 2, 2015

Kalau Roboh Kota Melaka

Kalau Roboh Kota Melaka
Papan di Jawa Hamba Carikan
Kalau Sungguh Bagai Dikata
Nyawa dan Badan Hamba Serahkan...

Hehehehehehehehe...halus bebenor pantun dulu2 yea.
Klu dulu maksudnya lain..
Klu sekarang nyawa dan badan diserahkan..sembilan bulan lagi keluar la baby...(fenomena di ambang dan awal tahun baru)



































Pesanan dari Abang Gebu...
"Saya tak sambut tahun baru sbb tahun baru saya adalah 1 Muharam..peace yooooo...."

Monday, December 29, 2014

Delta Sg Mekong

 Awal December kesini, second larger city in Vietnam, Ho Chi Minh City...ada keja sket...
4H3M...
Sempat la baca review dari bloggers yang pernah ke sana.

Perkara pertama : Find a reputable teksi dari airport ke HCM town.
kebanyakkan orang recommend Vinasun, but we decide nak cuba MaiLin (teksi colour hijau)
Hati2 sesangat..akan ada ramai ulat teksi yang mengaku dari syarikat vinasun, siap tunjuk dia punya kad teksi...no no no no..jangan terpedaya...gila..dari airport ke HCM nak ambik 750k dong..dalam airport sendiri kat kaunter dia baru 250k dong. Tapi kitaorang guna MaiLinh...used metre sampai ke hotel 160k dong sahaja...bagi 200k dong siap pulangkan baki(banyak org malaysia terkena pemandu teksi tak pulangkan baki and advisable untuk bg duit ngam2 tambang)...siap angkat beg seberang jalan lagi untuk ke hotel...bagi tips..tak mau..hehehehehe..sajer jer nak test...last2 bagi kat bellboy hotel. Kalau nak kemana-mana naik teksi insist guna meter...tapi tengok nasib la..kadang2 guna meter tertipu gak kita...so better study bus route for alternative or jalan kaki ajer...

Perkara ke dua : beware of your belonging (beg, handbag, kamera, tab, ipad n handphone)...nak tangkap gambar bole tp kena extra carefull. Especially kat traffic light or near to trafficlight yang mana menderu-deru motosikal (HCM dlm 70% adalah dipenuhi dengan motosikal)...silap2 kena snatch...terkebil2 kita...mana nak cari dalam ribuan motor tu...


Motor sesajer.....




Sebab banyak motor, topi keledar pun macam2 jenis...belum masuk penutup mulut and aksesori lain...

Perkara ke tiga : Hotel...senang jer ..berlambak hotel 2 star, 3 star, 4 star...ala hotel 2 3 star dah cukup...bukan nak tidur pun sepanjang hari...banyak berjalan kannnnn... tapi cari la yang dekat dengan food outlet especially Halal and tourist attraction.

Perkara ke 4 : makanan Halal...Cari area malaysian street about 200 metres dari Pasar Bent Thant yang famous tu...harga a bit pricey tp kena pandai pilih la untuk memenuhi kehendak perut dan poket...


Salah satu kedai halal . Restaurant basiroh..for me makanan so and so ajer...harga mahal sikit la...
banyak choice tmpt makan lain..jangan risau.. 
kopi susu vietnam memang terbaikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk (beli kat mamat yang pernah kerja kat shah alam...peramah n banyak menolong kitaorg..)



Tengok tu...motor ajer...ni snap atas bus nak ke bent thay market (area chinatown)..5k dong tambang bus and ambik masa dalam 20 minit. Naik bas No. 1...and better datang pagi2...you will get gila2 good bargain (nak bukak kedai)...ni kawasan borong..lps pukul 10..depa tak layan sangat,...Owh..depa terima dong n USD..tapi RM pun bole...

last day decide nak ke Sg Mekong...nak tengok le floating market...Sbb last minit kan...kena tolak sana sini antara syarikat guide..last2 bertolak dari HCM ke mekong river pukul 9 sedangkan pukul 7.30 dah turun dari hotel. Sampai pkl 12...floating market pun dah habis.. (start dari 6 - 9 pg)..tinggal floating boat ajer...
Lps tu melawat SME candy kelapa..kraftangan..etc...nak mendayung sampan kecik lalu celah pokok bakau pun malas sbb cuaca tidak mengizinkan....Chu chu tunnel..lain kali lah..kalau ada rezeki ke sini. Ni pun dah abis masa sampai kat HCM dalam pukul 6 ptg.





Sebelum bertolak balik nak beli la apa yang patut kat Pasar Bent Thant tu...ole2 utk org malaysia...iskh..iskh..naik juling mata tengok kain ela...kalau bawak mak and adik den ni mau di hangkutnya sampai overload luggage...hehehehehehehe... beg kulit, kasut kulit clark...lagi murah dari di UK..walaupun kat UK tu dah ada potongan 50%...
Gua tengok orang Malaysia membeli-belah..naik gerun...kaya bebenor depa yea...



Thursday, November 27, 2014

ESBL ......


Assalamualaikum and Salam Sejahtera,

ESBL - apa ke benda la ni..mcm liga bola inggeris lak...
Ayah saya di dignose dlm badannya ada ESBL ini.
ESBL singkatan dari Extended Spectrum Beta Lactamese..
Abah saya telah dikejarkan ke hospital dan admitted since 10/11/2014.
Mula2 kami in the dark..sbb abah sy demam sampai mengigil2 lps tu kaki abah adalah terlalu lemah untuk menampung berat badannya. Further he can't breath...and ada one time sesak nafas sampai biru2 muka...delusi lg...stomach cramp..lost appetite..
Rupa2 kuman itu sedang bermaharajalela...
Tepi tenguk ayah saya siap di tebuk lagi...iskh seriau betul..
Saya bukan doktor tetapi melalui pembacaan di google bole la faham sket2.
Yang ralatnya..doktor kat sepital besar ni tak bgtau dgn waris pesakit apa penyakit sebenarnya sbb setelah seminggu ayah saya di hospital the specialist/pakar decide untuk tahan ayah saya another 2 weeks. Doktor cuma cakap ada kuman dalam darah and they decide tambah darah. ESBL pun bila sy desak few staff nurse apa sebenarnya penyakit ayah saya...then baru mereka bagi nama benda allah tu.
Yang mengecewakan lagi..
Since day one my sister dah request untuk transfer abah ke wad kelas 1. Tapi tak boleh sbb according to staff nurse..(bukan doktor ye..).. abah sy perlukan perhatian doktor 24 jam...so wad kelas tiga (choyyyy...wad perubatan) mmg lah tempatnya...bila tanya lebih2...none of them bagi concrete reason...
kami tau uolls super duper busy...cakap ajer la ...abah sy ni kritikal...(baik sangka la kut..sbb masa tu depa semua tak tau lg apa penyakit nya).
Bila they decide untuk alihkn abah sy dari 4 bedded in a row ke cubicle 5 bedded in a row...sy dah mula la bengang...dah la sempit..even untuk org yg tunggu tak de space..belum lg trolley pesakit yg diletak di laluan antara katil bertentangan...
Request lagi untuk tukar ke first class...
kata wad penuh la...jawapan itu yg sering kedengaran di telinga ini...
End up sy pegi sendiri ke wad berkaitan and found out yg wad2 berkelas ini hanya menerima pesakit yang bukan kritikal...maksudnya wad untuk pesakit berehat....(cinabeng betollll..). Baik tak payah adakan wad kelas 2 dan 3...
Just upgrade wad kelas 3 tu banyak2 sket...so...pesakit dan waris pesakit yg menjaganya tak lah azab sengsara...doktor2 yg merawat termasuk staff nurse tak de la tensen tahap gaban...untuk merawat pesakit dgn dedikasi bila wad environment kondusif... (setakat beza 20 30 hinggit ...service yg di beri mcm langit dgn bumi)....kami siap cakap..whatever deposit or charge yg dikenakan kami akan bayar...tp tak bgi lak...poning den..
Bila sy request utk bwk ayah sy balik..tak bagi lak..sebab sepanjang pemantauan menjaga abah...antibiotik hanya di beri sekali sekitar jam 6 pagi..Baik bwk balik  selesa sket kat rumah...last sat n sunday bila MO dtg..sy did ask klu bwk abah blk n hantar ke wad the following morning utk dptkn antibiotik..she said ok.... alih2 bila specialist dtg isnin tu..tak bole pulak..double pening...
Knp tak hantar abah sy ke hospital swasta??? Abih..ayah saya kan ke pesara kerajaan...semua rekod kesihatan ada kat HKL...
With regards to perpindahan kelas...dgn insentif sendiri baru la tau yg abah sy kena duduk sorang2 dlm bilik..means 1 bedded...setelah riki2 ada dlm 6 bilik ajer...cenggitu sampai ayah sy bole balik mmg tak dpt masuk la...even tgk senarai pesakit menunggu abah sy jatuh nombor 10.




Doakan yang terbaik untuk ayah saya...

Wednesday, October 8, 2014

Dyera Costulata

 One fine afternoon,
Strolling with my daughter...






Ini pokok Jelutong (nama saintifik : Dyera Costulata)
usia more than hundred years
it cost about RM430k utk preserved upon construction of KL tower...
Hmmmm....ingat masa kecik-kecik naik cable car kat sini..

Sunset petang aidiladha



awan bergulung-gulung bersama sinaran jingga di ufuk barat.

Mood : gundah gulana....