Friday, October 17, 2008

RM1 dan RM50

Tazkirah petang Jumaat.


Al-kisah, dua sahabat lama dah tak berjumpa, note RM1 dan note RM50. Antara lingkup perbualan mereka adalah seperti berikut.

Note RM1 : Assalammualaikum 50 hinggit, lama tak nampak

Note RM50 : Waalaikum salam, aku tak kemana-mana, ader kat sini2 ajer. Eh! koa yg tanya aku, engkau tu yg TERAMAT LAMA aku dah tak nampak, koa p mana?

Note RM1 : Aku, standard la tempat biasa....koa kat mana lak...

Note RM50 : Aku, macam biasa...kalau tak kat starbuck, coffehouse, TGV, kedai kereta, kat mana lagi! Eh! koa tanya aku...tempat biasa kau kat mana?, aku tak nampak pun kau kat tempat2 yg aku kunjungi....

Note RM1 : Tempat biasa aku...mana lagi...dalam tabung2 surau dengan masjid la...tak pun nak masuk toilet awam....

4 comments:

orangbukit said...

Banyak menderma, InsyaAllah, hidup & rezeki jadi berkat dan dapat pahala diakhirat. Hal2 yang bersifat intangible ni tak ramai yg merebutnya. Yelah, kadang2 miss soruu juga..dermalah dalam bentuk lain, e.g. tenaga, buah fikiran, idea, senyuman, dll.

fzy fuzzy said...

betul..betul..betul...bak kata ipin dan upin

Rush Murad said...

i really like this entry.... i selalu ingat pesanan seseorang "kalau kita menderma duit ke masjid, insyaAllah kita takkan jadi miskin papa.... kalau kita derma RM50 pun, jatuh miskin kah kita?"....

fzy fuzzy said...

bak kata orang bukit, menderma..insyallah hidup dan rezeki jadi berkat...tak kira la berapa banyak pun yg kita derma...amount tidak memainkan peranan,
Yg penting IKHLAS (cikgu sy yg cakap ek..)...peace