Sunday, November 8, 2009

Banjir datang lagi

Dekat 3 bulan, baru hari ini aku berkesempatan ke Pasar pagi ahad di tepi Sungai Pahang yg famous di Temerloh. Panjang gak tapi aku malas nak jalan. Even nak ambik gambar pun tahap malass....entah kenapa...adakah itu tanda-tanda awal aku mula mengucapkan selamat tinggal kepada sesuatu tempat....atau dalam kotak fikiran menyatakan..ah! punya banyak waktu lagi..lagipun aku kerja kat sini..kalau tak balik KL weekend pegi ajer la sini..wallahualam....

Sepanjang-panjang pasar pagi tu aku suka area2 sini. Dekat2 esplanade. Aku rasa lebih ASLI barangan jualannya. Compare yang menghala ke stadium. Kat sini aku boleh tengok macam2 ikan sungai; Kelah, toman, baung, lawang, udang galah, ikan pekasam, ikan salai. Sayur2 kampung ; petai, jering, geduak, pucuk ubi, pucuk paku, maman, - yang pelik2 tapi aku tak tau nama sebab aku perasan aku konon2 budak bandar. Harharharhar....Hey! kat sini aku jumpa buah ciku (peberet aku), sepiring RM2 ajer (7 biji besar2).
Penjajanya makcik-makcik dan pakcik-pakcik. So frendly...walaupun aku tak paham telo bahasa makcik2 ni...aku main angguk ajer la.....



Korang mesti ingat tajuk kat atas "banjir datang lagi - tapi mana banjirnya". Cuba korang tengok gambar2 bawah ni, rasa-rasa air sungai Pahang tu paras selamat, berjaga-jaga atau tahap merbahaya????.




Kalau jeti tu boleh tenggelam dan kalau hujan tak berhenti2 di Kuala Tembeling, mau melimpah sungai Pahang, kata koiii......

No comments: